Software Freedom Day 08 - 20 september

GimpSkolan.

Hej på er!
Då var första raden avverkad och andra påbörjad. Vi har nu kommit till verktyget Slingor. Detta är ett verktyg som säkert kan var riktigt vettigt, jag har dock inte använt det tillräckligt för att riktigt kunna uttala mig om möjligheterna. Trots det så har jag med bara några minuters lek lyckats se en massa vettiga applikationer. Speciellt när man listat ut hur man ska göra kurvor.
Redigeringsläge:
Här väljer du vad du ska göra med verktyget, designa, redigera eller flytta, din slinga. Håll nere ”Ctrl” eller ”Alt” för att snabbt skifta mellan lägena. Om jag får rekommendera något så är det att använda snabbtangenter för det gör jobbet så mycket lättare.

Polygon:
Denna ruta gör så att din redigering begränsas till polygoner. Jag är inte riktigt säker på hur det funkar men det gör det nog, som jag sagt så har jag inte använt verktyget så mycket.

Markering från slinga:
När du trycker på denna knapp så blir det en markering som följer din slinga. Lätt och det kan gå riktigt snabbt att föra en vettig slinga, men det man behöver är att öva.

Stryck längs slinga:
När du trycker på denna knapp så får du upp en dialog där du bestämmer hur din skryckning ska se ut. När du är nöjd så accepterar du bara och det är klart.

Sammarbete ger en bättre sajt hjälp mig och oss att göra detta till ett bättre forum för utveckling. Har ni egna ideer om vad som behövs så hör av er eller lägg in en kommentar. Läser du detta på swegimp så lägg upp en egen tutorial, eller beskriv hur du skulle ha gjort om du inte är helt överens med hur någon annan gjort något.

MVH// Mattias K

0 kommentarer:


View My Stats

Labels


Blog Archive