Software Freedom Day 08 - 20 september

GimpSkolan.

Hejs
Oj vad förvånad jag blev när jag öppnade Arrangera verktyget, tydligen så har jag inte ens öppnat detta verktyg innan. Men turen är på min sida då det inte var speciellt svårt att förstå vad verktyget gör.
Arrangera:
Denna första del av verktyget används för att flytta det markerade objekttet i fröhållande till vad man väljer i listan. Listan består av dessa val:

  • Första objekt, flyttar det objekt du klickar på utefter bakgrunden.
  • Bild, flyttar objektet utefter bilden och hur den är placerad på bakgrunden.
  • Markering, flyttar objektet utefter den gjorda markeringen.
  • Aktivt lager, flyttar det du klickat på utefter det aktiva lagret.
  • Aktivt kanal, flyttar det du klickat på utefter den aktiva kanalen.
  • Aktivt slinga, flyttar det du klickat på utefter den aktiva slingan.
Knapparna tycker jag förklara sig själva om det om du inte förstår den så kan är det bara att prova dem, du förstår dem ganska fort om du bara provar lite.

Distribuera:
Samma sak gäller för knapparna här dom förklarar sig själva bara man provar. Har har man dock tillägget att man kan göra en ändring i position. Det vill säga det du flyttat förskjuts det valda antalet pixlar i förhållande till vilken av knapparna du trycker på.

Grunden för att detta ska bli bra är att alla hjälper till. Det finns alltid mycket mer att säga om ett verktyg än vad jag tar upp och alla som kan starta Gimp kan hjälpa till.

Med vänliga hälsningar // Mattias K

0 kommentarer:


View My Stats

Labels


Blog Archive