Software Freedom Day 08 - 20 september

GimpSkolan.

Hej
luddig markering är verktyget som står på tur. Jag kallar det nog helst magic wand. I princip så väljer du ett sätt du vill markera på sedan klickar du på det område som skall markeras.
Läge:
här väljer man det läge man vill att markeringen skall ha. Först har vi normalläget då det man markerar är det som blir markerat. Andra i raden används när man vill lägga till något till sin tidigare markering (håll ner shift). Tredje är när man vill ta bort något från sin tidigare markering (Ctrl). Fjärde och sista är när du vill ha med den del som hanar innanför de båda markeringarna (shift + Ctrl).

Kantutjämning:
med denna förbockad så kommer dina kanter att bli lite snyggare och mjukare. Dvs. den jämnar ut dina kanter. Jag tycker inte att det gör så stor skillnad men kör alltid med den förkryssad eftersom jag ändå inbillar mig att det blir något bättre.

Fjädra kanter:
när denna ruta är förbockad så kommer kanten på den rektangel få en mjuk övergång mellan fullt markerad och inge alls markerad. Längden på denna övergång styrs i antal pixlar och har en skala på 0-100 vilket oftast är helt tillräckligt.

Markera transparenta områden:
denna förkryssning är inte krångligare än den låter och jag låter den oftast vara aktiv då jag nästan alltid använder mig av multipla lager framförallt om jag ska markera saker.

Sampla sammanfogade:
denna ruta gör så att din markering grundar sig på alla synliga lager, eller endast det markerade.

Tröskelvärde:
med detta skjut reglage kan man välja hur ”luddig” markering man vill ha. Det man egentligen ställer är den maximala färgskillnaden som får finnas i bilden och skalan går från 0-255. enda gången jag kan tänka mig att man använder 0 är när man håller på med grafik. Vid fotoredigering så bör alltid en något högre gräns sättas.

Markera med:
i denna lista kan du välja vad din markering skall ta i beaktan när markeringen görs.
Komposit är den vanliga RGB-färgen som man ser på bilden.
Med Röd, Grön, Blå dör du din markering utefter respektive färg och dess inflytande på bilden.
Med nyans så utvärderar den nyansen av färgen du klickat på och markerar utefter det.
Med mättnad är markeras ytan utefter den mättnad som din markering har.
Med värde så får du en ren markering utefter vilket värde färgen i fråga har.

Det var de ni som har något att fylla på med gör det jag har säkert glömt och missuppfattat en massa grejer. Så hjälp oss göra detta till ett trevligt forum genom samverkan. Börja skriva en egen beskrivning av en av knapparna så har vi snart förklarat alla.

Med vänlig hälsning // Mattias K

0 kommentarer:


View My Stats

Labels


Blog Archive